NAFKAM

Sier vel seg selv. Her kan alle som har prøvd LP uten resultat (og det er faktisk ganske mange), skrive om sine erfaringer.

NAFKAM

Innlegg turkis » Fre 22 Mai, 2009 5:15 pm

NAFKAM har nå startet opp en studie om LP. Vi har fått denne mailen, og oppfordrer folk til å ta kontakt med Anne Grete Sandaunet om man har tatt et LP kurs og ikke blitt bedre og/eller har blitt dårligere etter et LP kurs. Så langt er det dessverre ingen som har medlt seg til NAFKAM med slike erfaringer, tross oppfordringer fra foreningen:

Sitat:

NAFKAM har nå startet opp en studie som spesielt ser nærmere på Lightning Process, og dette foregår i samarbeid med Institutt for Sosiologi ved Universitetet i Tromsø. Her er vi interessert i å få kartlagt ulike erfaringer med LP-kurset, og vi er i denne omgangen spesielt interessert i å komme i kontakt med de som ikke opplever noen spesiell forandring eller at situasjonen deres har blitt forverret. Interesserte kan kontakte meg på mail (anne-grete.sandaunet@uit.no) eller telefon (77644209/95729856). En vil da få tilsendt mer informasjon om studien. Det er også viktig å presisere at alle henvendelser behandles konfidensielt og jeg er omfattet av taushetsplikt i dette arbeidet.

Hei, jeg så dette på ME-forum...håper alle som ikke har blitt friske av LP sender inn sin histroie. Viktig at det blir gitt et representativt bilde... :!:
turkis

Re: NAFKAM

Innlegg Måne » Fre 22 Mai, 2009 6:28 pm

Hei turkis, og takk for tipset, det er en svært viktig sak!
Jeg sendte omgående en kort mail om at jeg ikke ble friskere av LP. Jeg har også gjort dette tidligere, men da til mailadressen til NAFKAM, så den blir nok ikke registrert i dennne undersøkelsen. Håper mange vil sende en mail, så vi kan får et mye mer nyansert syn på LP enn det som er tilfelle i dag :x
Måne

Innlegg turkis » Fre 22 Mai, 2009 6:48 pm

Det holder nok ikke å skrive en kort mail. Man må oppgi adresse og få tilsendt skjema for utfylling. Det er et ganske langt formular, men man kan unngå å fylle inn alt hvis man skriver en kort sykehistorie og legger den ved. De fleste av oss har jo en sånn fra før av.... ;) Som du sier....det er viktig at folk tar seg tid til å gjøre dette...kan få konsekvenser hvis man lar vær... :?:
turkis

Innlegg Måne » Fre 22 Mai, 2009 7:11 pm

Ja, jeg vet at det følger med et utfyllingsskjema.. Jeg har tidligere brutt avtale om å være med i en annen undersøkelse i NAFKAM nettopp pga dette..Og det kan være det som gjør at folk ikke orker å være med i undersøkelsen fordi det rett og slett blir for anstrengende :( Det er i tilfelle veldig synd, og også viktig å gi tilbakemelding til NAFKAM om, synes jeg..
Måne

Innlegg turkis » Fre 22 Mai, 2009 7:36 pm

godt poeng Måne. Personlig fyllte jeg inn minimalt...bare det viktigste...og la ved en 2 sides oppsumering om min sykdomshistorie...det holdt...

jeg tror det viktigste er å ta kontakt pr. email og eventuellt fortelle dem at det for anstrengende å fylle inn alt...jeg tror de har forståelse for det... ;)
turkis

Innlegg Emme » Søn 12 Jul, 2009 7:37 pm

Førstkommende fredag, altså 17. juli kommer Anne Grete hjem til meg. Det er rett før hun avslutter prosjektet sitt men jeg vet ikke når det itilfelle blir offentliggjort.

Kan gjerne oppdatere dere om dere vil :0)
Brukerens avatar
Emme

Innlegg Rutt » Søn 12 Jul, 2009 9:09 pm

Emme, oppdater oss veldig gjerne! Dette er viktig!
Rutt

Innlegg heksa » Man 13 Jul, 2009 7:42 pm

Ja, det er supert om du oppdaterer oss!

Jeg så i helsedirektoratets nye brosjyre om ME (http://www.helsedirektoratet.no/sykehus/cfs-me/nyhetsbrev_om_cfs_me___juli_2009_462754) at de har "vekslende erfaringer med Lightning Process". Synes forøvrig at brosjyren inneholdt litt vel mye om CBT (kognitiv atferdsterapi) og GET (gradert treningsterapi) og merket meg at det var ingen informasjon om biomedisinsk forskning. Hmmm...

heksa
heksa

Innlegg guttulf » Tir 14 Jul, 2009 11:58 am

heksa skrev:Ja, det er supert om du oppdaterer oss!

Jeg så i helsedirektoratets nye brosjyre om ME (http://www.helsedirektoratet.no/sykehus/cfs-me/nyhetsbrev_om_cfs_me___juli_2009_462754) at de har "vekslende erfaringer med Lightning Process". Synes forøvrig at brosjyren inneholdt litt vel mye om CBT (kognitiv atferdsterapi) og GET (gradert treningsterapi) og merket meg at det var ingen informasjon om biomedisinsk forskning. Hmmm...

heksa

De er nok kuppet av Wyller og Co (psyko-gjengen) som Saugstad sier. Hvis de i neste utgave ikke skriver NOE om f.eks den NORSKE studien som foregår ved Haukeland, eller noe om Meirleir og andre sin nyere forskning, så er det et faktum. At de i det hele tatt nevner den udokumenterte alternative behandlinge LP uten å nevne noe biomedisinsk forskning er bare latterlig. Det er babbel om CBT og GET hver gang, og NICE (nå kan de triumfere med at anklagen mot NICE ble nedstemt). F.eks den siste biten med "Kognitiv atferdsterapi kan ha effekt ved CFS/ME" er bare så vitenskaplig svak! Ingen kilder, ingen henvisning til egne resultater e.l. Dette fremstår bare som en ren mening fra denne legen. Hvorfor får de lov å si hva de vil uten kildekritikk når de snakker om psykologiske behandlinger?

Dette sitter legene rundt om i landet og leser. Nei nuff.
guttulf

Innlegg Emme » Fre 17 Jul, 2009 5:27 pm

Ja da har jeg hatt besøk av Anne Grete og fått fortalt min historie i korte uttdrag.

Hun var interressert i både hvordan ME'n startet og livet mitt med den og LP erfaringen.
Hun skal til Australia om en mnd og skal der høre på opptakene (intervjuvene) og skrive dem ut, et lantekkelig arbeid som gjenstår,
så hun vet ikke hva tid vi hører fra henne eller når hun blir ferdig.

Jeg tipset henne om dette forumet + LP-forumet og det kan tenkes hun melder seg inn om ingen synes det er noe galt i det.
Brukerens avatar
Emme

Gå til Lightning Process (LP) fungerte ikke for meg

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest