Allergi/intoleranse mot FiberHusk?

Er du på diett? Skal du holde deg unna spesielle sorter mat, frukt, grønsaker, krydder, mel, osv? Og smaker ikke maten like godt uten? Leter du etter tips til hva du kan spise, nye retter eller erstatning for det du ikke kan spise? Da er dette forumet for deg. Vær så god, bare forsyn deg.

Allergi/intoleranse mot FiberHusk?

Innlegg Sun » Ons 10 Mar, 2010 11:17 pm

FiberHUSK
- er et vannopløselig fiberprodukt, som består av pulveriserte loppefrøskall fra den indiske planten Plantago ovata Forsk.
- også kjendt som Ispaghula Husk eller Psyllium frøskall. Fibrene består av vannopløselig hemicellulose, pektin, pentoser og hexoser.

Har brukt ganske mykje fiberhusk i brødet det siste halvåret, og har hatt luftsmerter etc som eg egentlig var kvitt...
(luft som set seg opp under ribbeina, spesielt på høgre side..)
No har eg begynt å lure på om det kan vere fiberhusk eg ikkje tåler...andre som reagerer på det?

Mvh Sun
Sun

Re: Allergi/intoleranse mot FiberHusk?

Innlegg Lennie » Ons 10 Mar, 2010 11:38 pm

Utvidet matintoleransetest viste moderat reaksjon mot Psyllium frøskall. Så det er i alle fall mulig å være intolerant mot det.... Men har ikke tenkt på/ merket det helt tydelig.
Sist endret av Lennie den Tor 11 Mar, 2010 6:00 pm, endret 1 gang
Lennie

Innlegg Laura » Tor 11 Mar, 2010 11:03 am

Vet ingenting om fiberhusk - men er den glutenfri?

Så jeg er ikke lege... men under ribbeina, spesielt på høgre side så er det lever og galleblær, magesekken er vel mer i midten.
Men da må det være luft i magesekken. Tror det ikke er mulig å ha luft ansamling i leverregionen da (??)

Denne homeopatiske websiden beskriver litt mer helhetlig symptomer (ta edit/ søk/ f.eks leverregionen - da finner du rask frem det du trenger)
http://home.online.no/~jthomps/boericke.htm

Men prøv å google litt for dette...
Brukerens avatar
Laura

Innlegg Bethen » Tor 11 Mar, 2010 4:43 pm

Hei

Jeg har kjøpt en pakke av naturlegemiddelset HUSK, og der står det en del informasjon i pakningsvedlegget.

Allergi er nevnt under meget sjeldne bivirkninger (færre en 1 av 10.000). Det er sjeldent, men kan være alvorlig.

Under vanlige og ikke alvorlige bivirkninger( flere enn 1 av 100) nevnes magesmerter og luft i magen, og økt tarmluft. Det kan opptre i starten. Det er risiko for forstoppelse ved utilstrekkelig væskeinntak.

Når man bruker naturlegemiddelet får man i seg en større mengde enn det man vanligvis klarer å spise gjennom bakverk.
Jeg er blitt litt skeptisk til å ta det etter at jeg leste om at den kan påvirke en del medisiner, f.eks. insulin og stoffskiftemedisin. Det står også at man må snakke med lege hvis man har lever eller nyreproblemer, eller alvorlig sykdom.

Jeg tror jeg dropper naturlegemisddelet sånn til daglig, og holder meg til det som er i brød og rundstykker. Det viktigeste tipset er å drikke mye vann, men det vet du jo :D

Hilsen Bethen
Bethen

Innlegg Lennie » Fre 02 Apr, 2010 3:05 pm

Fant denne infoen på shopping4net.com

Personer med sykdommen kolon irritabile, sensitiv tarm eller IBS (Irritable Bowel Syndrome) som den også kalles, kan føle seg dårligere ved bruk av psyllium. Løselige fibrer, som finnes i frukt, fungerer bedre for disse personene.
Lennie

Gå til Matprat

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest